21 May 2013

Blueberry Muffin


Dah lama sebenarnya buat muffin nie....awal bulan lepas lagi tapi baru berkesempatan nak masukkan N3 dalam blog ( macam lar sibuk sangattt...hahhahaha). Resepi yang saya google dari My Resepi tapi tak ingat siapa nama pengirim resepi ni...harap halal kan lah yer..

 
 
SUMBER : MY RESEPI
 
BAHAN-BAHAN : ( hasilkan lebih kurang 24 biji bergantung pada saiz muffin cup anda)
 
170g mentega
160g gula castor ( saya gantikan gula perang)
4 biji telur gred A
350g tepung gandum
20g baking powder ( saya letak 1 sudu teh membukit)
1 sudu teh esen vanilla
160ml susu segar ( susu cair pon boleh)
Blueberry filling
Badam keping untuk hiasan ( saya tak letak)
Muffin cup ( saya guna solo cup saiz 2.5oz)
 
 
1. Pukul mentega dan gula castor hingga kembang. Masukkan telur satu per satu dan juga esen sambil terus memukul hingga adunan menjadi putih.
 
2. Ayak tepung bersama baking powder. Masukkan tepung kedalam adunan mentega berselang-seli dengan susu hingga habis. Gaul rata.
 
3. Sudukan sedikit adunan kedalam muffin cup. Isikan pula blueberry filling dan tambah lagi adunan muffin hingga 3/4 penuh. Tabur dengan sedikit badam keping.
 
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175'C selama 20-25 minit.
 


No comments:

Post a Comment