10 May 2013

SHEPARD PIE


Dari hari ke hari dok usha resepi, akhirnya berkesempatan jugak buat makanan barat nih...SHEPARD PIE. Gabungan kuah yang seakan-akan spagethi dan mashed potato...mmmm yummeh! Kita layan gamba dulu....


sebelum dibakar....
 
 
 
hot from oven
 
 
 
rhopa kat dalam tuh...
 
 
Pie ni biasanyer orang bakar dalam bekas casserole tu tapi memandangkan mangkuk2 kaca saya udah tersimpan rapi dalam storage (kes malas nak keluarkan...huhuhuhu) maka guna aje lah apa yang ada...loyang kek pun boleh...hehehhehe
 
 
Jom skodeng resepi yang saya kidnap dari rakan facebook, Chef Joha Hassan.....
 
 
 
Sumber /Resepi : Joha Hassan (facebook)
 
 
 
SHEPARD PIE
 
Bahan-bahan :
1kg daging kisar
2 labu bawang besar - dadu kecil (saya guna bawang holland)
1 batang lobak merah  (saya x bubuh coz budak2 x suke sayur)
4 ulas bawang putih - tumbuh halus (saya cincang halus)
1 inci halia - tumbuk halus
1 sb serbuk lada hitam
1 st serbuk ketumbar
cendawan butang (saya tambah)
1 tin tomato puri/tomato soup (200ml)
2 biji tomato (dadu kecil)
1 st serbuk pala ( saya x letak)
1 st serbuk kunyit
1 sb cili kisar (kalau suka pedas boleh tambah)
2 tangkai daun sup - cincang halus
garam & gula secukup rasa
3 sb minyak zaitun (saya guna minyak biasa je)
 
1. Tumis bawang besar, bawang putih, halia, ketumbar dan serbuk lada hitam hingga layu dan naik bau.
2. Masuk cili kisar. Gaul sebati dan biar masak.
3. Masuk daging cincang, tomato, tomato puree dan cendawan. Gaul sebati dan rasakan garam serta gula.
4. Masuk serbuk buah pala dan serbuk kunyit.
5. Masuk daun sup yang telah dicincang. Jika kering boleh tambah sedikit air. Biar mendidih. Tutup api dan biar sejuk seketika.
6. Isikan 3/4 inti yang telah sejuk kedalam mangkuk casserole dan ratakan.
7. Letak topping dan ratakan. Lorek untuk menghasilkan corak cakaran menggunakan garfu.
8. Bakar pada suhu 180'c selama 20 minit. Perlu diingat suhu adalah bergantung mengikut oven masing2 yer..
 
 
Bahan untuk topping :
 
5 biji kentang Russet besar (rebus hingga empuk)
1 st serbuk lada hitam
2 st serbuk keju parmesan
2 biji telur
1/2 cawan susu lemak ( saya guna dutch lady fullcream milk)
3 sb butter
garam
 
-  Lenyek kentang hingga lumat. Gaulkan sume bahan hingga sebati. Siap
 
 
 
Selamat Mencuba....
 
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment