13 November 2012

Durian Crepe


Penangan si lempeng a.k.a Durian Crepe, membuatkan ramai orang tak senang duduk termasuklah saya sendiri...hihihihi. Tak mao ketinggalan, saya turut teruja nak cuba kehangatan crepe durian yang diwarwarkan sedap banget!! 
 
Percubaan pertama tak lama dulu, saya gagal dengan jayanya. Abis 1 adunan kemulut tong sampah..kes tersilap tengok resepi, adunan jadik cair bangat! Tak putus asa, cuba lagi kali nie resepi yg sedikit berbeda dr segi bahan. Kurang menjadik sebab kulit terlalu tebal & mudah koyak bila dilipat, isi doyan lak tak braper cantek...mengkal!!




Percubaan pertama yang agak mengecewakan...bukan salah resepi tp salah sendiri....huhuhu...
 
Merajuk kejap dengan si lempeng nie...sampai lar baru2 nie.nampak apek jual doyan kt area umah (durian apek nie mmg bagus2, mahal ckit tp puashati) . Beli 4 biji tapi siap2 asingkan sebiji tuk projek crepe nanti...hehehhehe
 
Yang terlintas dalam kepala nak buat cheese cake durian dulu. Lepas da siap sebijik kek doyan, ada lak lebih adunan fillingnyer, tu yg tergerak nk buat crepe pulak.
 
 
Yang ni cubaan kali ke-2 & alhamdulillah nampaknyer menjadik. Kulitnya lebih tipis & tak mudah koyak dan permukaan yg licin banget!...Punya lar happy masa dok mencrepe kt dapoq sorang2...hihihihi (padahal sebelum tu dok menyumpah seranah sbb lapisan yg pertama tu melekat kt kuali...grrrrr).
 
 
versi yang udah dingap....hehehhe
 
Sedikit kelainan kerana fillingnya tidak menggunakan whipping cream sebaliknya saya guna creamcheese yg telah diadun bersama isi durian dan sedikit whipping cream. Masa nak melipat tu, saya tambah lagi sedikit isi durian...amik kau! sendawa durian kami 1 family....hehehhe
 
Kali nie saya menggunakan resepi dari http://bakery2embroidery. blogspot. com yang menggunakan 5 jenis tepung. Tak pasti samada kombinasi tepung nie sama tak dengan yang deme dok blaja k luaq tu. Apapun saya amat berpuashati dengan hasilnya....
 
Terima kasih sekali lagi atas perkongsian resepi yang menarik. Kepada tuan punya blog diatas, saya mohon share resepi tu disini yer...
 
 
DURIAN CREPE
 
 
 
Bahan : (dapat 10 keping)
 
50g tepung HK ( saya ganti superfine)
20g tepung gandum
20g tepung jagung
20g tepung kastard
20g tepung ubi
2 tbsp gula pasir halus
secubit garam (yg nie saya terlupa nk letak...huuhuhu)
1 biji telur
50ml susu cair
200ml air
1 tbsp butter cair
sedikit esen vanilla
 
 
1.Masuk semua tepung, gula & telur kedalam mangkuk.
2. Masuk susu cair & air. Kacau rata guna whisker.
3. Masuk esen vanilla & butter cair. Kacau sebati dan tapiskan. Adunan siap untuk digunakan.
 
Cara nak dadar tu pandai2 you all lah nak buat camner kan, cuma kalo boleh adunan biar tipis n pastikan kuali betul2 panas. Cara saya, guna sesenduk kecil dan tuang adunan dlm kuali sambil dilenggang2kan kuali supaya rata. (kena cepat kalo idak adunan mengeras)
 
 
Yang dah siap ketepikan, saya alas plastik disetiap lapisan crepe supaya tak melekat.
 
Untuk filling, kebiasan nya orang guna whipping cream & isi durian jew, tapi ada gak yg berintikan custard. Terpulang pada citarasa memasing. (untuk resepi kena google sendiri yew...hihihihi)
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment