5 March 2013

BUTTER CHEESECAKE


Kali nie saya nak berkongsi satu lagi resepi cheese cake yang mudah tapi tentunya enak dan yang penting tak muak.



Resepi yang saya kongsikan dari facebook Buku Resepi oleh Muza Muzawati.
 
 
BUTTER CHEESECAKE
 
Sumber : Buku Resepi (Facebook)
Oleh : Muza Muzawati
 
 
Bahan-bahan :
 
160g butter
100g creamcheese ( saya lebihkan sedikit)
200g gula castor ( saya kurangkan - 180g)
5 biji telur Gred A  ( saya guna gred B) - asingkan putihnya
210g tepung naik sendiri
 
 
1. Panaskan oven terlebih dahulu pada suhu 170'c. Sediakan loyang yang telah digris dan dialas dengan baking paper.
 
2. Masukkan butter, gula & creamcheese dalam mangkuk dan pukul hingga kembang.
 
3. Masukkan telur kuning satu persatu dan selebihnya telur putih kedalam adunan tadi.
 
4. Akhir sekali masukkan tepung dan kacau rata.

5. Bakar selama 45 minit . Suhu bergantung pada oven masing2 yer.


Ini kek kali ke-2 yang saya buat atas permintaan anak2 sedara...Kali nie saya boh topping blueberry kat atas tuh...barulah mengancam sikit kan....hehehehehe.

No comments:

Post a Comment