21 March 2013

Chocolate Nutty Brownies




Resepi asal dari chef Anna Olson nie sebenarnya ialah Triple Chocolate Brownies tp memandangkan saya takder stok choc chips kt umah so saya gantikan dengan kekacang spt cashew nuts, almond & pistachio. Tak payah pening2 nak cari kacang2 nie bakery, saya beli snek kacang jenama Tong Garden tu jew..kedai runcit melambak...hehehhehe



Nie lar rhopa snek Tong Garden tuh ( bahagian atas terpotong la pulak...huhuhuhu). Kalau you all nak beli, pastikan beli lebih ok sebab yg sebungkus tu confirm masuk mulut dulu sebelum campak dalam brownies...hehehehehe
 
Kita tinggalkan Tong Garden, moh semak resepi yang telah saya translate ke bahasa melayu.
 
 
Resepi Asal : Chef Anna Olson
 
CHOCOLATE NUTTY BROWNIES ( tajuk asal : Triple Chocolate Brownies)
 
 
Bahan2 :
 
300g bittersweet/semisweet chocolate - chopped ( saya guna dark chocolate)
2/3 cup (150ml ) unsalted butter ( saya guna butter biasa yg bergaram)
3/4 cup(175ml) sugar
1 tsp vanilla extract
3 large eggs ( saya guna gred B)
1/2 cup (125ml) all-purpose flour/ tepung gandum
1/2 tsp salt ( saya abaikan sbb guna butter bergaram)
90g white choc chips ( saya tukarkan kepada nuts)
90g milk choc chips ( saya tukarkan kepada nuts)
1/4 tsp baking powder ( saya tambah)
 
* Kekacang yang saya gunakan : pistachio, almond & cashew nuts. Terpulang pada anda nak guna kacang2 lain pun ok.
 
Cara2 :
 
1. Panaskan oven 160'c ( suhu bergantung pd oven masing2 yer..)
2. Gris dan alas loyang 8-inch square  dengan baking sheet.
3. Cairkan coklat & butter menggunakan kaedah double-boiler. Gaul rata. Alihkan dari api, masukkan gula & esen vanilla.
4. Masukkan telur sebiji2. Seterusnya masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder.Kaup balik guna wooden spatula.
5.Akhir sekali, masukkan kekacang & gaul rata.
6. Bakar selama 35-40 minit atau sehingga masak. Sejukkan sebelum dihidang.
 
 
 
 
Selamat Mencuba....





No comments:

Post a Comment