24 March 2011

Chilled Oreo Cheese Cake

Saje nak perabihkan biskut oreo yg melambak kt umah ni  (lebih wat coklat aritu..) so try la buat oreo ciskek. Masa dok dalam loyang dah cantik tp bila nak keluarkan, punye la payah....habis terbalik ciskek ku..huhuhu...ni la akibatnya kalo x guna 'springform pan'...so guyz out there, make sure keep one of this baking tools otherwise ur cheese cake will turned out like thissss!!!..Pasni sure I kena grab satu....!!
 Nasib baik anak2 puji sedap...rasa macam kt secret receipe la bu....terubat sikit luka dihati...chewaaah!
Ni la rupa loyang springform tu (Springform Pan).. 

Atas permintaan kengkawan, saya sertakan resepi Chilled Oreo Cheesecake yang saya terjah dari blog brother Rozzan...thanks bro....
Sumber: Smile (FRD)

BAHAN-BAHAN :

200g Oreo crumbs
60g butter ( cairkan )
1 biji lemon (ambil jusnya - saya guna lemon paste )
500g cream cheese
65g butter ( suhu bilik )
100g gula halus
2 s/b gelatin ( omitted - saya x guna gelatin)
300ml whipping cream
100g biskut oreo ( potong 4)

CARA

1. Gaulkan 60g butter bersama 200g oreo crumb tadi dan bubuh dalam loyang lalu tekan hingga mampat. Masukkan kedalam peti sejuk.
2. Pukul whip cream hingga pekat dan ketepikan.
3. Pukul creamcheese bersama 65g butter n gula hingga kembang & putih.
4. Campurkan jus lemon dgn gelatine dan panaskan dlm microwave oven lalu kacau hingga gelatin larut. ( Saya skip step ni coz x guna gelatin)
5. Masukkan whip cream kedlm mixture creamcheese td, bubuh gelatin & biskut oreo. ( saya guna oreo crumbs). Gaul rata.
6. Sejukkan dalam peti sejuk selama 4-5 jam.

No comments:

Post a Comment